مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۰
۰ نفر

این روزها تنوع خودروها آنقدر زیاد شده است که هر خریداری با هر میزان بودجه‌ای که در اختیار داشته باشد هنگام انتخاب گیج می‌شود.

خودرو - پژو 206

شاید شما هم هنگام انتخاب خودرو با چندراهی‌‌هایی که جلویتان یکباره شکل می‌گیرند، مواجه شده باشید؛ چندراهی‌هایی که اغلب نه به‌خاطر نظرات کارشناسانه بلکه به‌خاطر نظرات اطرافیان با سلیقه‌های متنوع به‌وجود می‌آیند. منبع نظرات دوست و آشنا هم چیزی نیست جز شنیده‌ها و دیده‌های آنها یا نهایتا تجربه رانندگی با یک‌خودرو. اما آنچه شاید خیلی‌ها به آن بها نمی‌دهند بحث ایمنی در خودرو باشد. در واقع نتایجی به‌صورت شفاف ارائه نمی‌شود که پاسخ مصرف‌کننده را به‌خوبی بدهد.

چندسالی است که چند مجله و نشریه معتبر در این زمینه فعالیت‌هایی را‌ آغاز کرده‌اند و به مقایسه خودروهای مختلف از این نظر می‌پردازند. این مقدار اما کافی نیست و اطلاعات مفید در مورد ایمنی لازم در خودروها باید از منابع گوناگونی به‌ مردم داده شود. اینکه خودروها از نظر ایمنی باید در چه وضعیتی قرار داشته باشند و کدام خودروها از نظر ایمنی کامل‌تر هستند حتی باعث می‌شود تا مصرف‌کننده خرید یک‌خودروی کارکرده با ایمنی بالاتر را به یک خودروی صفر که از استانداردهای ایمنی دور است، ترجیح دهد. البته در سال‌های اخیر قوانین جدید سبب شده‌اند تا تولیدکنندگان چند سیستم‌ ایمنی را به‌خودروها اضافه کنند. با وجود این، کارشناسان هنوز هم در جریان برخی از تصادفات می‌گویند اگر فلان سیستم ایمنی در خودرو وجود داشت، از کشته شدن سرنشینان جلوگیری می‌شد یا اگر تولیدکننده، فلان فاکتور را در ساخت در نظر می‌گرفت چنین اتفاقی نمی‌افتاد. به‌هرحال هر روز خودروهای زیادی به‌فروش می‌رسند و بالطبع زمانی راهی جاده‌های کشور می‌شوند. به‌همین منظور خودروهای گوناگون را از نظر ایمنی مقایسه کرده‌ایم.گفتنی است اطلاعات گرفته شده این گزارش اغلب براساس آزمایش‌های انجام شده توسط مؤسسه euroncop و انجمن ایمنی بزرگراه‌های آمریکا و مؤسسه مایرای انگلیس است.

پژو 206

پژو 206 یکی از ایمن‌ترین خودروها از نظر آزمایش‌های گوناگون است. خودروی پژو ۲۰۶ از نظر ایمنی ۴ستاره از 5ستاره مؤسسه euroncapرا گرفته است. پژوی ۲۰۶ در تصادف شدید تا کاپوت تخریب می‌شود اما موتور مچاله شده و به سمت سطح زمین متمایل می‌شود و به همین دلیل به داخل اتاق ضربه وارد نمی‌کند.

تندر 90

این خودرو توانسته از نظر ایمنی و تست تصادف 3ستاره را به‌دست آورد. آرایش اجزای موتور طوری طراحی شده است که به قطعات موتور اجازه فشرده شدن را بدهد. برخوردهای از سمت عقب نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند. مخزن سوخت در کف خودرو دور از کمک فنرها جاسازی شده است، بنابراین کمترین احتمال برای سوراخ شدن آن توسط اجزای کمک فنر وجود دارد. وجود یک لایه عرضی در پشت صندلی عقب خطر ورود اشیاء از صندوق عقب به کابین را محدود می‌کند. ساختار لانه زنبوری داشبورد که از پلی پرو لین جاذب نیرو ساخته شده در اثر ضربه از جلو خطر آسیب به زانو را کاهش می‌دهد.

پارس

این خودرو از نظر هندلینگ تعادل خوبی دارد. ورود میل فرمان و پدال‌ها به داخل اتاق درصورت برخورد خودرو در تصادف از جلو از جدی‌ترین نقایص ایمنی در این خودرو است. البته قسمت‌های زیرین خودرو مثل شاسی و قسمت زیرین کلاف بدنه مقاومت خوبی دارند ولی قسمت‌های بالایی بدنه چندان از استحکام بالایی برخوردار نبوده و می‌تواند هنگام واژگونی خودرو به سرنشینان آسیب وارد کند.

سمند

در آزمایش تصادف سمند این نتایج به‌دست آمده است: خطوط تا خورده روی سقف (خمیدگی به داخل اتاق) و نیز رکاب (شکستگی پای آدمک). عملکرد نسبتا خوب ایربگ. بالا نیامدن عقب خودرو به‌دلیل توزیع وزن خودرو. سالم ماندن ستون‌ها. خرد شدن شیشه جلو. سمند از سوی شرکت انگلیسی مایرا استانداردهای ایمنی را کسب کرده و از حیث ایمنی با برتری جزئی نسبت به پژو 405 شرایط کسب امتیاز این بخش را داراست. خودروی ملی سمند با ارتقای استانداردهای جهانی، موفق به گذراندن تست‌های اجباری استاندارد ایمنی کشورهای حوزه خلیج‌فارس (GSO) نیز شده و استانداردهای اجباری ایمنی تصادف را با موفقیت گذارنده است.

ام وی ام

ایمنی این خودرو بسیار بدتر از ماتیز است. کسب دوستاره از 5ستاره لازم مؤسسه euroncap برای ماتیز نشان داد که این خودرو از نظر ایمنی وضعیت مناسبی ندارد. حال ام‌وی‌ام 110 نسبت به ماتیز هم وضعیت بدتری دارد. در تست تصادف سقف و ستون ام‌وی‌ام خم شده، درها باز شده، قطعات داخلی جلو هم صدمه شدیدی به آدمک آزمایش زده‌اند؛ به‌طوری که آسیب واردشده به آدمک تست در ناحیه سر، گردن و بالاتنه در حد قرمز است و خطرناک‌ترین وضعیت را دارد.

سوزوکی (گرند ویتارا)

این خودرو در سال 2007 با تکمیل کردن یکسری از سیستم‌های ایمنی، توانست از 3ستاره به 4ستاره ارتقا پیدا کند.

پراید

در نتایج تست مؤسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا پراید یکی از بدترین خودروها در بین خودروهای سواری اندازه کوچک محسوب می‌شود. پراید در تست تصادف دچار انحراف شدید در ستون، درها و سقف می‌شود، کابین سرنشینان تاب بر می‌دارد، در خودرو باز می‌شود و مواد داشبورد هم صدمه شدید به پای راننده می‌زند، جلو خودرو درست جمع نمی‌شود و بسیاری از قطعات کاپوت مانند موتور هم در تصادف شدید وارد کابین می‌شود. البته سایپا اعلام کرده در نسل جدید پراید که با نام پلتفرم ایکس 100 تولید می‌کند، این مشکلات حل شده است. طبق اعلام شرکت سایپا، در پراید جدید داخل در‌ها، کف خودرو و جلو کابین با استفاده از گاردهایی و اضافه کردن ورقه‌های جدید فلزی تقویت شده‌اند.

زانتیا

در عین ناباوری این خودرو هم در آزمایش euroncap فقط 2ستاره (البته در واقع یک‌ونیم ستاره) گرفت. شاسی خودرو هنگام تست تصادف دچار خمش شدید شده و ستون خودرو تاب برداشته است. البته وجود کیسه هوا تا حدی آسیب واردشده به سرنشینان را کاهش می‌دهد، خودرو در تصادف از کنار بسیار آسیب‌پذیر است و بالاتنه راننده هنگام تصادف در محدوده قرمز یعنی بیشترین حد خطر قرار دارد. در تصادف از جلو هم تصادف با زانتیا در محدوده ضعیف یعنی خطر قرار دارد. آسیب واردشده به پاهای سرنشینان به‌خصوص راننده هم در تصادف با زانتیا زیاد است.

مگان

وضعیت ایمنی مگان مناسب گزارش شده است. به‌عبارتی در آزمایش نه شاسی‌اش انحراف پیدا می‌کند نه ستون‌هایش دچار خمش شدید می‌شود. این خودرو در بحث ایمنی ترمز‌ها از سیستم ضدقفل و توزیع الکترونیک نیروی ترمز در چرخ بهره می‌برد که از عملکرد خیلی خوبی نیز برخوردار است. همچنین برای این خودرو ۲ کیسه ایمنی هوا در نظر گرفته شده که باعث شده این خودرو ۵ستاره ایمنی را از مؤسسه euroncop دریافت کند.

هیوندای سوناتا و توکسان

این خودروها دارای 4ستاره است. در سوناتای اصل 10کیسه ایمنی هوا جا گرفته است. کلید قطع عملکرد کیسه‌های هوای ایمنی سرنشینان نیز در این خودرو وجود دارد. همچنین پشت سری‌های جلو قابلیت عکس‌العمل در برابر ضربه را دارند. در مجموع سطح آزمایش تصادف همراه با آدمک راننده در سوناتا به این شرح است: سطح کلی نتیجه: خوب. ساختار خودرو بعد از تست: خوب. سر، گردن و سینه: متوسط. پا و زانو: خوب سبز. در خودروی آزرا نیز وضعیت در مورد سر و گردن بهتر گزارش شده اما در مورد زانو نتایج کمی وضعیت خطرناک را نشان می‌دهند.

ریو

این خودرو از نظر وضعیت در سطح متوسط قرار دارد. در واقع کارشناسان به این خودرو 3ستاره داده‌اند.

مزدا 3

این خودرو در مجموع توانسته 5ستاره را دریافت کند. البته در قسمت ایمنی کودکان تعداد ستاره‌های دریافتی این خودرو 3ستاره است. با وجود این، باید گفت که اغلب خودروها از نظر ایمنی کودکان نتوانسته‌اند ستاره‌های بالایی را دریافت کنند. کیسه هوای راننده، کیسه هوای جانبی و کیسه هوای سرنشین جلو یکی از عواملی است که باعث شده تا ایمنی این خودرو بالا برود.

کد خبر 150462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز